انواع پپتایدها

جامع ترین وبلاگ پرورش اندام

انواع پپتایدها

مهدی
جامع ترین وبلاگ پرورش اندام

انواع پپتایدها

 

تک اندام : به طور کلی تفاوت عملکردی پپتایدها با توجه به درگیری پانکراس و سمپاتیک عروقی،آنها را به دو خانواده ghrp و ghrh متمایز میسازد:


دسته اول: هورمون رشد انسانی و هورمون های آزاد کننده هورمون رشد (GHRH) و آنالوگ های آن این دسته از پپتایدها بدون تاثیرگذاری بر روی هورمون کورتیزول دارای زنجیره ای بسیار مفید از آمینو اسیدهای کاربردی جهت عضله سازی و از بین بردن چربی های زیر پوستی با عفونت HIV در طب و چربی های میان بافتی ( کات) میباشند. درخانوادهghrh فشار بالا ترشح gh بالاتر با نوسانات کاتکولامین(احتراق بالاتر )و تپش فشار و ضربان بالا reaction پمپ بالاتر متابولیسم بالاتر.

مانند:
Somatropinne-HgH
CJC-1295
HGH fragment 176-191
Sermorelin
Tesamorelin

دسته دوم :

خانواده ghrp پانکراس رو تحت شعاع خودش قرار میده و ترشح انسولین رو بالا میبره و reaction فشار پایین جذب قند بالا که شامل ۵ گروه میباشد:

۱- افزایش ترشح هورمون رشد و افزایش اشتها – گرلین و مقلد گرلین (Growth Hormon Secretagogues(GHS

این گروه با تحریک هورمون گرلین( افزایش اشتها) و مقلد گرین برای بهبود اشتها و افزایش توده بدن و افزایش وزن و همچنین در سرکوب سوماتوستاتین (هورمونی که ترشح آن باعث کاهش تولید هورمون رشد در بدن میشه) و افزایش GH بسیار با ثبات تر از GHRP6 هستن و باعث عضله سازی هم میشوند.در دوز پائین کورتیزول رو افزایش نمیدن اما در دوز بالا باعث افزایش کورتیزول و افزایش ذخیره چربی در بدن میشن.

مانند:
Anamorelin
Ipamorelin

۲- پپتایدهای آزاد کننده هورمون رشد ( GHRPs)

این دسته پپتاید هر کدوم با توجه به نوع و قدرت خود باعث سرکوب سوماتوستاتین و افزایش جی اچ در بدن میشن و در عضله سازی نقش دارن. افزایش تراکم مواد معدنی استخوان، افزایش میتوز و میوز که منجر به توده عضلانی بیشتر، هیدرولیز تری گلیسرید که باعث از دست دادن برجسته چربی، تقویت بافت همبند، و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست- افزایش قدرت عضلانی و استقامت، به دست آوردن توده عضلانی، حفاظت عصبی،.سایت تک اندام. توانبخشی از مفاصل و سرعت بهبودی زخم افزایش یافته- حفاظت و التیام زخم به خصوص برای اختلال عملکرد قلبی و اختلالات از ویژگی های این گروه پپتاید میباشد که البته دفع آنزیمی بنام کراتین فسفوکیناز جهت بهبود قلب و همچنین افزایش قدرت و التیام زخم و افزایش تراکم استخوانی در پپتاید هگزارلین مشهود میباشد. تاثیر گذاری بر افزایش کورتیزول در هر کدام از پپتایدهای این گروه متفاوت است. بطوری که در جی اچ آر پی ۶ کمترین و در هگزارلین بیشترین اثر را دارد.

مانند:
Alexamorelin
GHRP-6
(pralmorelin ( GHRP-2
hexarelin

۳- انواع فاکتورهای رشد

این دسته از پپتایدها برای جبران کمبود و اختلالات در رشد و نمو – بهبود زخم های مزمن و ترمیم آسیب های استخوانی-ایجاد عروق خونی و رگ های خونی جدید پس از آسیب، و اکسیژن رسانی بیشتر به عضلات مورد استفاده قرار میگیرد.

مانند:
FGFS فاکتور رشد فیبروبلاست: رگزایی، بهبود زخم، رشد و نمو

HGF فاکتور رشد هپاتوسیت : بازسازی اندام بزرگسالان و در بهبود زخم.

IGF-1 فاکتور۱ رشد شبه انسولینی و آنالوگ های آن : جهت رشد و نمو

MGFs فاکتورهای رشد مکانو : جهت رشد و نمو

PDGF فاکتور رشد مشتق شده از پلاکت :در طب برای کمک به درمان زخم های مزمن و در جراحی ارتوپدی استفاده می شود و برای درمان از دست دادن استخوان

VEGF فاکتور رشد وازکولار –اندوتلیال : برای ایجاد عروق خونی و رگ های خونی جدید پس از آسیب، و اکسیژن رسانی بیشتر به عضلات

۴- مهار کننده های مایوستاتین myostatin Inhibitors

مایوستاتین یک نوع است که در سلولهای عضله اسکلتی تولید می شود و در خون جریان می یابد که مانع از رشد و تمایز عضلات می شود. در حقیقت مایوستاتین باعث جلوگیری از تکثیر و تمایز سلولهای بنیادی عضله و باعث تضعیف رشد تارهای عضلانی و در نتیجه کاهش توده عضلات اسکلتی میگردد. مصرف آنتی مایوستاتین ( مانند فولیستاتین) باعث: افزایش حجم (هایپرتروفی و هایپر پلازیا) در عضلات اسکلتی -افزایش قدرت در عضلات اسکلتی- کاهش توده چربی بدون تأثیر در عضلات صاف و قلبی بدون اختلال و عوارض جانبی در طول عمر و افزایش قدرت استخوانی مؤثر در ترمیم و استحکام بافت همبند میگردد.

مانند:
Follistatin

الباقی دادهای فراخوان پپتیدی یا زیر مجموعه پپتیید از فرایند چند امینوی هستن و جز دسته ها حساب نمیشود یعنی category یکسال هست نه فراید جدا گانه به طور مثال تعدیل کننده های متابولیک

شامل:

۱-فعال کننده های( AMPK (AMP-activated protein kinase :
مانند:
AICAR
۲- آگونیست های Peroxisome Prolifrator Activated Receptor:
مانند:
GW 1516
Asterapet
فاکتورهای وازکولارو و……

مترجم : Pouria Spring


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: دارو ها و مکمل ها

تاريخ : پنج شنبه 1 بهمن 1394 | 22:24 | نویسنده : مهدی |
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.